Fixa marknadsplanen Del 2 – budskapsplattformen gör livet lättare

Budskapsplattformen kommer underlätta allt du gör och hjälpa dig hålla dig på rätt spår när du ska bevisa din relevans. På sikt kommer det också locka locka till dig kunder, som länge funderat på vem de ska välja.

Innan du börjar bygga Budskapsplattformen

Om du missade vår förra bloggpost på temat kan det vara smart att först läsa Fixa marknadsplanen: Del 1 – hitta ert varför och ta fram kundresan . Budskapsplattformen är bara en del i helheten och annat ska på plats först – så börja i rätt ände. Här lite repetition för dig som glömt det du läste.

Ladda ner vår modell Kundresan:

Vill du ladda ner vår modell "Kundresan"?

Skriv in ditt namn och din e-post så får du den – helt gratis!

Loading...

Checklista – kom igång med marknadsplanen

  1. Strukturera din marknadsplan.
  2. Formulera ditt önskade läge med att svara på ditt Varför!
  3. Vem vill du berätta för?
  4. Vad har du för kommunikationsmål?
  5. Vart finns de du vill nå – hitta er engagemangsplats!
  6. Prioriterade aktiviteter

Nu kan du börja med Budskapsplattformen!

Jag vill ha hjälp & mailar!

1. Budskapsplattformen tas fram agilt

När du vet varför du vill kommunicera och vem du vill nå (steg 1-3 i Tribens checklista) kan du börja med budskapsplattformen. Sen kan den i sin tur kopplas till steg 4-6. För det kommer såklart finnas tankar om vad du vill och behöver kommunicera, innan du faktiskt vet exakt vart de du vill nå finns. Även här gäller det att tänka agilt och hoppa lite fram och tillbaka mellan de olika stegen.

2. Tonalitet i kommunikationen

Vilken känsla ska din kommunikation förmedla? Det påverkar det språk du vill använda och den tonalitet som ska genomsyra all kommunikation. Allt från bemötande mellan medarbetare och kund, till hur texter formuleras. Du kan med fördel formulera några ord som beskriver tonaliteten. Vill du låta känslan bygga på framtidstro och hållbarhet? Då behöver din kommunikation vara ärlig, lugn och transparent.

3. Välj budskapsområden och huvudbudskap

Ett budskapsområde är ofta hållbart över tid och jobbar mot ditt Varför. Inom varje budskapsområde lägger du in några huvudbudskap – vi rekommenderar runt tre huvudbudskap per område för att inte spreta ut för mycket och inte prioritera allt. Låt oss säga att vårt Varför är: ”Vi älskar rasen spansk vattenhund” (rasen på vår Tribe-dogg Benzo, ofta med på Tribe Lounges Insta!). Vi vill nå de som funderar på hundras men inte valt ännu. Målet är att öka andelen hundar av rasen i Sverige. Då skulle ett budskapsområde skulle kunna vara ”Kännedom om spansk vattenhund”. Huvudbudskap inom det budskapsorådet kan vara ”Egenskaper hos en spansk vattenhund”. Och sen beskriver du det!

4. Jobba utifrån behov och målen

Dina köpare, följare eller medarbetare har alla olika behov där du kan bidra med relevant kunskap eller smarta lösningar som möter dessa. Du jobbade ju med (eller ska börja med) dina personas – där fick du fram mycket nyttigt eller hur? I vårt exempel med den spanska vattenhunden kanske behoven är att ha en allergivänlig hund – vilket rasen kan möta (även om det inte finns allergifria hundar).

5. Dokumentera dina idéer och val

Medan du arbetar är det viktigt är att du dokumenterar i ett flexibelt och översiktligt format. I The Tribe Lounge jobbar vi ofta först med Excel och matriser i många av våra kommunikationsplattformar. Då kan helheten finnas med samtidigt som vi lätt kan dölja en kolumn eller rader som ej är klara när vi ska visa plattformen. Sen kan vi lyfta in det i vår PowerPoint som beskriver marknadsplanen.

6. Prioritera och planera för att kunna vara flexibel

När du har din budskapsplattform på plats eller i vart fall början till den kan du börja jobba med aktiviteter som bidrar till allt det du vill uppnå – ditt varför. Nu kan du även vara snabbare, mer flexibel och har stöd för vad du ska välja eller vad du behöver välja bort. Även budskapsområden och huvudbudskap kan prioriteras. Har du bara tid eller resurser att jobba med ett område just nu – se till att välja det som genererar mest tillbaka på ditt Varför.

Orkar du?

Som vi skrev förra gången – att orka med hela processen är tidskrävande och det är lätt att slukas upp av eller välja andra uppgifter. Men det kommer vara värt det!

För när budskapen sitter kan du vara flexibel, improvisera på aktuella händelser och känna dig trygg i att du har koll på läget. Över tid skapas en stabil och tydlig röd tråd och en story som både är relevant och konsekvent. Det är det som kommer skapa värde. Det gäller att vara uthållig och ha tålamod.

Vill du ha hjälp finns vi här!

Anna Pojen, konsult i kommunikation på The Tribe Lounge.Kanske är du mest nyfiken på Kundresan eller behöver ett bollplank för Budskapsplattformen eller kanske med allt kring att ta fram en Marknadsplan? Vi kan stötta och coacha under resans gång. Tillsammans gräver vi fram ert varför, hittar engagemangsplatserna och bygger budskapsplattformen.

Ta kontakt med mig, Anna 070-658 55 53 eller maila mig.

Jag vill veta mer & mailar!