Fixa marknadsplanen: Del 1 – hitta ert varför och ta fram kundresan

Hur många gånger vi än pratar om planering skjuts den ofta på framtiden. På grund av tidsbrist eller på grund av att vi inte riktigt har allt klart för oss. Eller ens hur planen ska se ut – verktygen saknas helt enkelt. Marknadsplanen är en bra start att enas kring oavsett om du säljer aktier, tjänster eller produkter. Den kan bli ditt ramverk och din plattform att växa på.

Varför är den hetaste frågan just nu – men är den ny?

Uppmaningen att ta reda på sitt Varför basuneras ut av alla från såväl gurus som Simon Sinek till säljare av säljtips och organisationskonsulter. Man kan nästan få intrycket av att det är en ny modell eller metod. Men snarare är det ett skifte av fokus. Istället för att fråga dig Vad du ska berätta i din story och därmed kommunicera börjar vi just där – med Varför.

Vet du inte hur du ska börja använd vår förkortade ”checklista” och struktur för att hjälpa dig att komma igång – från Varför till att prioritera aktiviteter.

Formulera kundresan

Hur kommer era kunder till beslut om köp? När och var behöver du kommunicera vad? Ta vår modell till hjälp i arbetet!

Vill du ladda ner vår modell "Kundresan"?

Skriv in ditt namn och din e-post så får du den – helt gratis!

Loading...

1. Strukturera din marknadsplan

Även om PowerPointen är död (enligt vissa) gör vi presentationer varje dag. Och att ha marknadsplanen i PowerPoint är mycket smartare än ett dokument tycker vi – då kan planen snabbt och lätt visas och ändras medan ni arbetar med den i ett möte. Efter en schysst startbild gör du en slide med en beskrivning av er marknad och premisser och en slide med kort nulägesanalys och en med hur kommunikationen ska följa köpresan.

2. Formulera ditt önskade läge med att svara på ditt Varför!

Varför finns ditt varumärke? Varför finns dina tjänster? Varför är dina tjänster bättre än andra likvärdiga? Varför är ditt företag experten som man ska lyssna på inom ditt område? Varför, varför, varför. Det kommer att hjälpa dig att bedöma om det du vill berätta har ett värde och för vem det du berättar är värdefullt. Det kan självklart lika gärna vara internt fokus här.

3. Vem vill du berätta för?

Målgrupp, följare, köpare. Vad du än kallar dem behöver du kategorisera och beskriva dem. Vilka är de? Vad har de för behov? Därför ska de välja dig! Dina utmaningar att nå dem i alla delar av Kundresan. Att prioritera dem 1-3 kan hjälpa dig att fokusera resurser om du har fler än en målgrupp. Här kommer även ”Personas” in. Det kan kännas lite larvigt att sitta och beskriva ”Fondförvaltaren Markus” behov men testa – det är verkligen nyttigt!

4. Vad har du för kommunikationsmål?

Vad ska du uppnå genom kommunikationen med målgrupperna? Sätt upp 1-3 mål per målgrupp och formulera en tydlig KPI (key performing index, en mätbar indikator) per mål och koppla dem till dina kanaler (se mer om kanaler längre ner).

5. Vart finns de du vill nå – hitta er engagemangsplats

Kanaler är ett enkelriktat ord som jag tycker borde bytas ut till Engagemangsplats. En plats där du har störst möjlighet att skapa känslor och reaktioner (köp). Dela in dina engagemangsplatser i Egna/kontrollerade kanaler (t.ex. hemsida, egen LinkedIn-profil), Andras/Betalda kanaler (t.ex. samarbeten i Podcasts, annonser) och Interna (t.ex. intranät, Teams).

6. Prioriterade aktiviteter

För nå dit du vill ska dina aktiviteter kopplas till dina mål. Ett exempel: Du kanske hemskt gärna vill bygga en ny hemsida. Din viktigaste målgrupp är däremot väldigt aktiv på LinkedIn. De har mycket hög kunskap inom ditt område, låt oss säga miljöbyggnad. Då kan en prioriterad aktivitet vara att utbilda dina medarbetare och ledare i hur de kan bygga upp sina LinkedIn-profiler, skapa engagemang och bidra med insikter i andras inlägg inom området. På så vis byggs över tid en expertis-profil för ert bolag på LinkedIn.

Jamen vad ska vi berätta då, vad är storyn?

I nästa blogg “Fixa marknadsplanen Del 2 – budskapsplattformen gör livet lättare” kommer jag gå vidare med hur du kan tänka kring Budskapsområden och huvudbudskap och varför det är viktigt att formulera dom. Jag brinner själv verkligen för det här området. För när de sitter kan du vara flexibel, improvisera på aktuella händelser och känna dig trygg i vad kärnan är. Du bygger en röd tråd och en story som är spännande och konsekvent på samma gång.

Jag hjälper dig att fixa marknadsplanen!

Anna Pojen, konsult i kommunikation på The Tribe Lounge.Vi kan ge offert till fast pris för en marknadsplan – där vi även tittar på Kundresan – som du enkelt sen kan arbeta med och tillhörande verktyg som en innehållsplan. Vi kan stötta och coacha under resans gång. Tillsammans gräver vi fram ert varför, hittar engagemangsplatserna och bygger budskapsplattformen.

Ta kontakt med mig, Anna 070-658 55 53 eller maila mig.

Jag vill veta mer & mailar!

.