Vilken byrå är rätt för dig?

Så väljer du rätt kommunikationsbyrå

Kommunikationsbyrå, webbyrå, digital byrå, contentbyrå, SEO-byrå, hybridbyrå. Kärt barn har många namn. Vad kan en kommunikationsbyrå göra för mig, och hur väljer jag rätt byrå?

Inom kommunikation finns det många specialistområden. Det finns även många olika typer av byråer. För en person som inte arbetar i branschen kan det vara svårt att förstå vad skillnaden är och framförallt – hur man ska välja byrå. Det här är några exempel på olika typer av byråer som kan klassas som kommunikationsbyråer:

Content byrå

Skapar innehåll till företag i text, bild, rörligt eller ljud. Här arbetar ofta copywriters och content creators.

Digital byrå

Lägger fokus på digital marknadsföring och kommunikation – som hemsidor, e-handel, appar och sociala medier.

Mediebyrå

Arbetar med annonsering i digitala plattformar som Google, Facebook och branschpress samt uppföljning i Google Analytics.

PR byrå

Arbetar med att skapa publicitet för och kännedom om ett företag, en organisation, en person eller produkt. Även lobbying och förflyttning av värderingar ligger i tjänsteutbudet.

Reklambyrå

Producerar kampanjer och annan reklam. Traditionellt mer tyngd på integrerade kampanjer med både tryck, digital och hybridkampanjer.

SEO-byrå

Fokuserar på sökordoptimering med fokus på att få bra synlighet i sökmotorerna genom både teknisk SEO, metadata och innehåll för bästa sökmotoroptimering.

Webbyrå

Arbetar med webbdesign och bygger hemsidor. Ofta har de även utveckling av appar och e-handel i sin tjänsteportfölj.

Hybridbyrå

En bred byrå som besitter kunskap inom flera av ovan nämnda områden och som arbetar med många delar inom kommunikation och marknadsföring. De har ofta tekniska insikter och framförallt en strategisk approach förankrad i kundens affärsplan eller mission.

Vilken byrå är rätt för ert kommunikationsbehov?

Det kan vara ett stort steg både att hitta sin första kommunikationsbyrå och att byta byrå. Det är därför bra att fundera på vilka behov ni har som företag eller organisation. I nuläget kanske ni bara behöver en byrå som designar er kampanj, men om ett år ska ni lansera nya produkter och behöver uppdatera hemsidan, eller göra en satsning på sociala medier.

Tips på tre frågor att ställa till er själva:
- Vill jag ha olika byråer eller frilansare för varje kompetens?
- Är det skönt med en one-stop-shop som kan hantera det mesta?
- Vad är viktigast att få hjälp med nu, och framåt?

Vissa byråer, som du såg ovan, är specialister inom nischade områden. Andra kan göra allt från strategi till webbdesign, sökmotoroptimering och annonskampanjer. Antingen helt ”in-house” eller med hjälp av sitt nätverk.

Ta reda på vad byrån kan göra. Kika på deras tjänster, kundcase, skicka en fråga eller ring upp för att kolla vilka möjligheter som finns.

6 tips – så väljer du en kommunikationsbyrå som passar DIG

1. Välj kommunikationsbyrå långsiktigt


Din byrå behöver lära känna dig, dina affärer, din verksamhet och din kultur. Det finns alltid en tid i början där du måste bidra med mer tid och insikter än senare i relationen med byrån.

Är du på jakt efter en ny byrå – tänk därför lite långsiktigt. Just nu kanske du behöver en video och kontaktar byrån som gör roliga videor. Kan de även hjälpa dig att styra upp din nya webb eller ditt varumärke? Du sparar både tid och pengar på att tänka på helheten.

2. Vill du ha en strategisk byrå som kan utgå från affärsplanen?


När du säger ”jag ska starta en Facebook-sida” borde din byrå ställa frågor som:
”Varför just Facebook? Vilka affärs- eller relationsmål kommer du att uppnå?”. De ska helt enkelt kunna lyssna in mer för att ta reda på vad du behöver, snarare än direkt sälja det du säger att du vill ha.

Skaffa dig en snabb översikt och få en känsla om byrån arbetar effektivt, strategiskt och uppmärksamt med sina kunder genom att ställa frågor. Är svaren tvetydliga eller osäkra kan det vara en varningsklocka. Ställer de många frågor är det ett tecken på att de vill förstå just era behov.

  • Hur brukar ni arbeta med en kunds affärsplan?
  • Vad är det första ni gör när ni ska hjälpa en ny kund?
  • Vad är ert första intryck av oss?

3. Levererar det du behöver - inte endast det du vill ha


När vi ändå är inne på det spåret: En kommunikationsbyrå ska kunna hjälpa dig identifiera det som kan ge resultat, inte bara nu utan på sikt. Se det därför som positivt om byrån vågar utmana dig att tänka längre och annorlunda.

Kanske har du tittat på konkurrenten och vill ha samma sak? En byrå som brinner för utveckling kan hjälpa er att uppnå er fulla potential istället för att kopiera andra.

”Om din byråkontakt vågar säga emot dig och utmana dig, se det som en möjlighet. Visst, som byrå vill man alltid att du som kund ska bli nöjd. Men det är kanske inte alltid du ser de möjligheter och alternativ som finns?”

- Anna Pojen

4. Bra-att-veta om idéer och kreativitet


En bra kommunikationsbyrå ska såklart kunna leverera kreativa förslag och idéer. I stadiet då ni känner på varandra kan en byrå kanske kännas lite vag och översiktlig. Det kan bero på att det inte är helt ovanligt att idéer tas emot positivt – men att en annan byrå eller den befintliga byrån får genomföra dem. Ett digitalt möte kan ge en känsla för hur nyfikna byrån är på dig och dina behov. Kanske kan du be om en teaser eller relevant case på ett område ni är extra nyfikna på? Det kan ge försmak på kreativiteten.

5. Projekt på distans och koordinering av internationella möten

Idag kan troligen alla kommunikationsbyråer (förhoppningsvis) driva digitala möten. Men har de kunskapen och verktygen för att jobba med digitala projekt? Kan de hantera många deltagare från olika länder och driva projekten samt ge dokumentation på engelska om du finns i flera länder? Hålla interaktiva workshops? Försök att ta reda på det: Prata med dem om deras tidigare projekt och ta en referens.

6. Vad står kommunikationsbyrån för - och matchar det er?


Fundera också på vad som är viktigast. En del byråer är jätteduktiga på att vinna priser som guldägg och liknande. Är ert huvudfokus denna typ av kampanj-kommunikation och reklam som ofta tävlar, och det känns viktigt för dig, då kan du söka dig till en sådan byrå. Andra byråer levererar stabilt innehåll till verksamheten och företagen de jobbar för – med mer affärsdriven och verksamhetsnära kommunikation . Fundera på vad som känns viktigt för dig på lång sikt.

Dags för förstärkning in-house?

Vi har kompetensen du behöver – snabbt och effektivt.