Case

Industri inom B2B

Uppstart av populärt community

Content
Industrigas
Sverige
Svetsare fick ett community som genererade ökad gemenskap och möjlighet till utbyte av erfarenhet.

När en stor aktör inom tillverkningsindustri på området svetsning och skärning ville bygga relationer med svetsare och mindre kunder inom segmentet industrigas skapade The Tribe Lounge en community byggt kring kärleken till hantverket.

En av Sveriges och världens största leverantörer av industriella gaser för användning inom svetsning behövde hitta en plattform för dela kunskap och information med små och medelstora kunder. Både leverantören och svetsarna själva delar en passion för hantverket svetsning och skärning. Genom att bygga på det interna konceptet We Love Welding inledde ett pilotprojekt för sociala medier med kanaler i Facebook och Instagram. Pilotprojektet blev så lyckat att det utvidgats i fler länder på flera språk. Arbetet med We Love Welding skapade som en sidoeffekt stor stolthet internt och lyftes även fram som namn på företagets mässmontrar. och i annan kommunikation utan för SoMe.
Kundens utmaning
Bolaget ville hitta ett sätt att nå fram till små och medelstora kunder och bygga en relation med svetsare som grupp samt medarbetare och andra intressenter för att kunna dela kunskap och information. Svetsare har lång utbildning och skicklighet i hantverket premieras inom kulturen på nätet i alla plattformar. Bolaget ville gärna nå den stora grupp av svetsare som finns i svenska communityn på framför allt Facebook.
Vår lösning
Vi tog fram ett förslag på namn och koncept som blev We Love Welding som betyder ”vi älskar svetsning”. En strategi och road-map för projektet ingick i leveransen. Kanalerna startades, lanserades och underhölls även helt av The Tribe Lounge under första året. Hos kunden finns även ett team av experter samt marknadsavdelningen som The Tribe Lounge samarbetade med kring innehållet och varannan vecka hölls ett 30-minuters projektmöte med hela expertteamet som finns i Sverige, Danmark och Norge.
Aktiviteter i uppdrag
  • Rådgivning.
  • SoMe strategi.
  • Global namnstrategi.
  • Budskapsformulering.
  • Uppsättning kanaler.
  • Innehållsplan och content.
  • Publicering.
  • Annonsering på Facebook och Instagram.
  • Engagemangsdrivande tävlingen ”Plåta en svetsare”i SoMe.
  • Monitorering.
  • Rapporter.
Konceptet på Facebook i form av en sluten grupp för ökad gemenskap.Instagramflöde för att dela kunskap och glädje. Svetsare fick ett community som genererade ökad gemenskap och möjlighet till utbyte av erfarenhet.

Kontakta Triben!

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Se fler exempel på lyckad kommunikation

Två män i signalvästar som har roligt på arbetet.

CERTEGO

Ökad närvaro på Google My Business

Digital marknadsföring

Sommarklädda studenter som går utanför campus på ett universitet.

CERTEGO Group

Fotografering och bildbank

Content