80/20-metoden.

2024-05-15

UX-design: 80/20-metoden gör dig ruskigt effektiv

Vem vill inte bli effektivare inom sitt område? Vi är många som slåss om att hinna med alla våra arbetsuppgifter under 8 timmar. Om du som arbetar med webb vill optimera din tid och se till att ni lägger tid på RÄTT saker: då ska du fortsätta läsa. 80/20-modellen kan ge dig just det.

Vad är 80/20-principen?

80/20 principen, som också kan kallas Paretoprincipen, innebär att 80% av resultatet kommer från 20% av insatserna. Det en från början en gammal matematiskt modell men som är applicerbar inom många olika områden. Inom UX-design betyder det att fokusera på de kritiska funktionerna och elementen(de 20%) som ger mest värde för användarna.

Så fungerar 80/20-principen inom webbdesign

Tänk er en webbplats som en bra powerpoint-presentation. Ni har ett gäng slides, men bara några få av dem innehåller den mest kraftfulla informationen och övertygar mest. På samma sätt har er webbplats många element, men endast några få kommer att ha den mest avgörande inverkan på användarupplevelsen.

Figure out where an imbalance of effects exists. Where are you pouring most of your money? What do you spend most of your time working on? What aspect of your product holds the most value?

– Arin Bhowmick

Fokusera på användarvänlighet

Inom UX-design är användarvänlighet nyckeln till framgång. Därför behöver du tänka ett extra gång inom du bestämmer dig för vilka element som är viktigast på din hemsida. Använd 80/20-principen genom att fokusera på de 20% av elementen användargränssnittet som ger mest värde. Det kan vara er primära navigering, tydliga CTA-knappar, smidiga betalningsprocesser eller bekräftelsesidor. Gör dessa element tydliga, framträdande, lättillgängliga och lätta att använda. Då kommer du snabbt att bli förbättrade resultat på er webbplats.

Du kan tänka likadant för era kanalval. Börja med att mäta, göra analyser och därefter ta beslut utefter analyssvaren. Om majoriteten av alla köp genomförs via er mobilapp (även om ni kanske har 4 ytterligare säljkanaler) se då till att den är ert primära fokusområden – då den är 20 % av era säljkanaler men genererar 80 % av försäljningen. 

För att ta reda på vilka dina 20% mest värdefulla element eller sidor är kan du använda dig av värmekartor, t.ex. genom Hotjar eller Microsoft Clarity samt analysverktyg som Google Analytics.

Ett exempel ur verkligheten: Google

Låt oss titta på globala företaget Google som ett exempel. De har framgångsrikt tillämpat 80/20-principen genom att fokusera på de mest använda tjänsterna som sökfunktionen och mail. Dessa utgör en minimal del av Googles totala utbud men genererar den övervägande majoriteten av användningen.

För att summera, 80/20-principen är ert hemliga vapen för att dominera online. Genom att koncentrera er på de mest betydelsefulla 20% av elementen kan ni skapa en webbplats som inte bara imponerar, utan också konverterar besökare till dedikerade kunder. Ta tillfället i akt att granska er nuvarande webbdesign och applicera 80/20-principen för att maximera er webbplatsens effektivitet och ge användarna en den upplevelse som de förtjänar.

Vill du ha hjälp med prioritering på webben?

Har du svårt att veta vilka delar du bör fokusera på, så kan vi stötta i både analys, strategi och de utförande faserna.

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.