Samma typ av annorlunda saker på webben – Triben spanar trender!

Vad tycker du är trend och vad är mainstream? I det digitala hinner det knappt andas trend förrän det redan är mainstream. Det går helt enkelt väldigt fort från att vara först till att ”alla” är där.

Spaning på webben

Just i år känns det som om många släppt loss på färg och typsnitt i webbarna. Det är inte längre en trend utan samma typ av annorlunda saker.

Det är också minimalistiskt i omfång av innehåll utöver text ibland. Ibland så långt att det blir svårt att förstå vad jag erbjuds.

Tydligt är också att just trendspaningarna gått ner i mängd under året – det är såklart svårare att sia om vad som är det nästa heta. Håller du med?

Häng med och tyck gärna till! Vad ser du som hett, rätt, fult och genialt?

Våra fem tips när du funderar på trender

  1. Lyssna även på din magkänsla.
  2. Ditt varumärke kan inte ändras varje år. Våga stå stark.
  3. Luta dig på vad du har att berätta. Det är alltid viktigast för användaren.
  4. Hoppa inte på trender som gör ditt budskap svårare att förstå och ta emot.
  5. Samtidigt – ingen kommer ihåg en fegis. Är det viktigt för dig, ditt varumärke eller ditt företag att vara hett – då måste du våga. Ibland behöver du våga göra ”fel” val, för att ha chansen att komma först.

Triben då, är vi fans av trend eller mainstream?

Vi är nog själva ganska djupt förankrade i att sätta budskapen först. Trender är kul och alltid roligt att inspireras av. För vårt eget varumärke är inte det sista viktigast – att vara trendsättare. Därför lever vi mer efter tips 1-4. Lite så där half-baked kanske.

Hör av dig och säg hej!