Kriskommunikation är verkligen i fokus nu när vi som människor, företag och samhällen är mitt uppe i den mest globala och omvälvande kris vi varit med om. Hur det ska gå vet ingen – men att kommunikation är viktigare än någonsin står helt klart – och att vi ställs inför stora utmaningar.
Kriskommunikation är oerhört centralt för både företag och samhället just nu – samtidigt som kommunikationen måste hanteras på ett nytt sätt i våra företag. I och med Corona kommer självklart behovet av att sätta säkerhet för alla först och att distansera sig fysiskt. I en ”normal” krissituation samlas ledare och team för att jobba igenom krisen, ofta i ett och samma rum – nu måste ledarskapet ske på distans under andra former med digitala möten och närvaro.
I kriskommunikation kondenseras alltid kommunikationen ännu mer till att vara konkret, tydlig och ärlig. Och snabb. I Coronakrisen vi upplever just nu är just behov av snabbhet extremt. Du behöver följa och ändra planer på daglig basis eftersom läget förändras hela tiden. Men det gäller att skapa tid för att tänka igenom vad ni vill säga – tillsammans med de andra ledarna. Det finns också ett behov av att upprepa de budskap som ändå består, om och om igen. Kommunicera dessutom alltid även när det inte finns något nytt att berätta. När vi är i kris behöver vi känna trygghet och tillit till att våra ledare är lugna.
Kriser kan ha starka, förödande effekter på både människor, liv och verksamheter. Det ser vi varje dag just nu. Företag som går under, människor förlorar sina jobb och inte minst att människor avlider i sviterna från Corona. Det kommer ha effekter långt framåt på vår hälsa, våra relationer och vår ekonomi.
Hela tiden är det också viktigt att se framåt. Även om pandemier slagit till förr är det denna gång en globaliserad värld vi lever i. Vad ska hända sen och hur kan det komma att se ut efter krisen – svårt att veta men viktigt att fundera på. Som företag och organisation är viktigt att redan nu diskutera planer och scenarier för efter Corona-krisen. Och för hur kommunikationen ska hanteras vid olika utfall:
I vår nästa blogg kommer vi prata med om förändringskommunikation – för det är ju verkligen en förändrad värld, arbetssituation och social situation vi lever i.
Vi coachar digitalt och skriver alltid på konfidentialitetsavtal med våra kunder. Hör av dig om du vill ta en digital kaffe med oss, så berättar vi mer om konceptet!
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se