Så gör du en nulägesanalys av system för kommunikation

Vill man ändra ändra på sin Kommunikation är en nulägesanalys en bra start. Vårt tips är att börja med att identifiera ditt/ert kommunikationssystem!

Titta på videon där Anna berättar mer. Eller läs längre ner på sidan, där finns även ett bildexempel att inspireras av.

Vad är då ett kommunikationssystem? Jo, det är alla de olika kanaler där ditt företag eller din organisation finns idag, t.ex. hemsida, sociala medier, kundtidning, nyhetsbrev på mailen, Google My Business, mässor och så vidare.

Så här kan du göra ditt Kommunikationssystem:

Rita upp kommunikationssystemet på ett papper, dra även pilar mellan hur de olika delarna ev. är kopplade/hänger ihop/samverkar.

  • Fundera på om de du vill nå finns i de kanaler du har idag?
  • Vart lägger du mest tid i systemet? ⏰
  • Är det RÄTT kanaler du lägger mest tid på?
  • Kanske ska du till och med ta bort någon kanal?

Kanske läggs tid på de kanaler där det är: roligt, lätt och där vi är vana? Ta bort en kanal är ju superläskigt, därför lägger vi ofta till mer kanaler, utan att vi har mer tid att jobba med.

Vi fortsätter skriva artiklar, även om de vi vill nå kanske hellre kollar på video på sociala medier. Till exempel.

Efter en nulägesanalys kan du gå vidare och kika närmare på målgruppen/målgrupperna och stämma av mot ditt system. Det får vi återkomma till en annan gång.