Nå igenom ”bruset” – när flödet ökar under en kris

Hur tar du dig igenom ”bruset” under en kris? Många tipsar och ger råd. Du är ju här och läser några just nu! Coronakrisen kom plötsligt och utan förvarning, mycket har ställts på sin spets både vad gäller hälsa och ekonomiska aspekter. Företag kämpar för att behålla sina verksamheter och sina medarbetare de vill synas kanske mer än någonsin. En trend som redovisas i rapporter är att mängden användare på LinkedIn har ökat till 690 miljoner (jämfört med januari då det var 675 miljoner) engagemang, antal sessioner och live-sändningar har också ökat markant.

När råden haglar över oss, vad spelar roll?

Nej, det räcker inte att ligga rätt i tiden för att göra intryck. Det gäller som sagt att vara relevant för din målgrupp och visa vad du kan göra för att underlätta och förenkla deras vardag i dessa tider.

Och förresten – ägna lite tid åt research. Ta reda på andra saker som kan vara av intresse för dina eventuella köpare, kanske går tjänster att kombinera både på lång och kort sikt?

Att nå igenom bruset går (oftast) inte över en natt, utan arbeta enträget, långsiktigt och med relevans.

HUR ska vi få engagemang då?

Här några saker vi brukar försöka tänka på, särskilt på LinkedIn. Sen är det inte alltid lätt ändå, men….

  • Steg 1 – Uppmärksamma:
    Var aktiv i nätverket. Gilla, kommentera och ge av din kunskap, de som ser dina aktiviteter får då en anledning att uppmärksamma vem du är, och vad du erbjuder.
  • Steg 2 – Skapa kontakt:
    Förmedla en känsla och intryck. Visa vem du är, vilka är ni som företag, vilka är personerna “bakom”?
  • Steg 3 – Var relevant:
    Vad är det du kan tillföra av värde? Hjälpsamhet, hitta nya perspektiv, vänd på frågan och våga dela din kunskap. Det viktiga är att vara relevant. Tycker DU att vi är relevanta i den här bloggposten till exempel? 
  • Steg 4 – ”Engagera, en kommentar kan vara mer värd än ett klick”:
    Kommentera dina egna inlägg, och andras. Och ställ frågor för att skapa ett samtal, kunskapsbyte och var inte rädd för att tycka något.  Ställ nyfikna frågor. Engagemang är roligt att ge och få!

Och hur väl du lyckas med det här, det kanske handlar en hel del om paketeringen.

Jag hjälper er genom bruset!

Anna Pojen, konsult i kommunikation på The Tribe Lounge.Känner du redan nu, såhär halvvägs genom texten, att vi kan hjälpa dig? Hör av dig till mig, Anna om du är nyfiken på att utveckla ert varumärke på något vis! Slå en signal på 070-658 55 53 eller dra iväg ett mail genom att klicka på mail-knappen här nedanför!

Att hitta kreativa lösningar, nya infallsvinklar och ändå hålla strategiskt fokus på målet med kommunikationen är viktigt – jag och mina kollegor fixar det. Låt oss hjälpa till och ge ditt företag det ni behöver för att lyckas!

Maila mig!

Och, hur “snygg” är du?

Inte för att låta fåfäng eller utseendefixerad men –  Are you attractive? Är din kunskap, din produkt eller tjänst attraktiv för den som ser dig i flödet? I din potentiella följare eller kunds öga? Det handlar om den visuella paketeringen. Vi blir allt mer immuna mot reklam, inlägg och annan marknadsföring.

Vi spenderar inte mer än sekunder på varje inlägg, nyhetsbrev eller videos vi ser på sociala medier. För att kunna armbåga sig fram bland konkurrenter och andra aktörer måste budskapet och därmed också den visuella paketeringen komma från hjärtat.

Ett alternativ till det är att försöka koppla din tjänst eller produkt till aktuella händelser. Men krysta i

Den praktiska paketeringen – var sökbar och valbar

En sak som alltid är aktuell är det praktiska – din kunskaps, din tjänsts eller produkts synlighet, tillgänglighet och valbarhet. När den som tar del av din information och engagerat sig vill veta mer, då måste du kunna levererar det.  Du har nu klivit igenom bruset, kanske har  läsaren eller den du chattat med klickat sig vidare till din hemsida eller annan kanal. Vad händer då och där? Hur fångar du upp personens intresse?

I slutändan kommer ju det att påverka om kunden går vidare och köper något av dig.  Så se till att göra ditt erbjudande eller din produkt enkel att hitta och likaså enkel att förstå!

Därefter påverkar självklart att du kan leverera, ta betalt på ett smidigt vis samt servicenivå. Det som tillsammans bildar tillgänglighet och smidighet för köparen. Det är något som skapar tilltro för ert varumärke och för att ni är en seriös aktör.

När du lyckas – då har du ett bra paket. Ett paket som är bra nog att faktiskt nå igenom bruset i dagens digitala medier.

Vi på The Tribe Lounge kan hjälpa er med budskap och paketering eller coacha er i rätt riktning!

Ha det fint!
Albin, Anna & Pia