2024-09-13

Logotyper – allt du behöver veta

En logotyp är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som hjälper till att bygga varumärkets igenkänning, sticka ut bland konkurrenterna och skapa en stark och unik visuell identitet på marknaden.

Vilka logotyper finns det?

Logotyper finns i flera olika stilar och det kan vara en djungel för en person som inte är insatt. Här är några av de vanligaste:


Wordmark

En Wordmark logotyp består av enbart text eller bokstäver, vanligtvis företagsnamnet. Man kan säga att det är en typografisk logotyp då texten är det som är det grafiska elementet och den identifierande faktorn. En wordmark logotyp kan ha både en enkel och ren design, eller så kan den kan vara mer komplex med kreativ typografi och grafiska element som lyfter fram varumärkets identitet.


Monogram

En Monogram logotyp består av initialerna eller förkortningen av ett företags eller varumärkesnamn, oftast två eller tre bokstäver. De kombineras ofta på ett lekfullt sätt för att bli en visuell spegling av företaget eller varumärket och vara lätta att känna igen. 

Combination

En Combination logotyp kombinerar både en symbol eller ikon och företagets namn i ett. Här används ofta en visuell ikon som på något sätt kan kopplas till eller spegla företaget. Oftast kan även den grafiska symbolen eller ikonen och separeras från texten och användas fristående. 

Brandmark

‍En Brandmark logotyp består av en symbol, ikon eller grafisk form och används oftast fristående utan företagets namn. Den fokuserar på de visuella delarna och skapar igenkänning, speglar varumärkets identitet och skapar ofta en stark association hos de som ser den utan att använda företagets namn.

Emblem

En Emblem logotyp liknar en Combination logotyp då det är en kombination av text och symbol. Dock görs emblemet i en mer enhetlig och sammanflätad design, ofta i en cykel eller sköld – till skillnad från en Combination logotyp.

Mascot

En Mascot logotyp kallas det när man använder sig av en karaktär eller maskot som huvudelement i designen och blir en visuell del som får representera varumärket. Det kan ofta vara en människa, ett djur eller något helt påhittat. Maskoter är vanligtvis designade för att vara minnesvärda, igenkännbara och ofta har de en personlighet eller attribut som matchar varumärkets värden.

Att tänka på när du skapar din logotyp

När det kommer till att skapa eller välja en logotyp för ditt företag eller varumärke finns det flera saker man borde tänka på, här kommer de viktigaste:


  • Se till att logotypen är skalbar och fungerar bra både i digitala och tryckta format. Den ska fungera på allt från webben, visitkort och stora skyltar.
  • Logotypen bör fungera bra både färg, svart och vitt. 
  • Skapa en logotyp som är hållbar över tid för att inte behöva ändra den efter bara några år.
  • När logotypen är vald, se då till att använd den på alla plattformar ni finns på för att skapa enhetlighet och igenkänning.
  • Se till att färger, typografi och eventuella ikoner/symboler stämmer överens med det övriga varumärket.
  • Tänk på att håll logotypen enkel, en väldigt komplex logotyp kan lätt röra till det.
  • I de allra flesta fall så är en enkel logotyp bättre än en väldigt komplex.
  • Försök att sticka ut från konkurrenterna inom samma bransch med din logotyp.

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.