Är du kompis med QR-koden – bryggan mellan kunden och din call to action

Den har funnits länge – QR-koden. Numera använder vi den för att swisha, logga in på banken och lösa praktiska saker varje dag. Bara att rikta mobilens kamera mot QR-koden och vips har du en koppling.

Smart att låta QR-koden leda vidare till mer material eller köp

Allt eftersom vi blir mer vana vid QR-koder skapas möjligheter att koppla ihop det du gör online och digitalt med ditt fysiska säljmaterial, tryckta annonser eller mässor (när dessa kommer igång igen). Det här är smart tycker vi för du gör det lättare att gå från ett material eller medie till en annan för mer information, registrering, kontakt eller köp. Lägger du QR-koden i en PDF länkar du den självklart också så kan kan klickas på vid digital läsning, medan en utskrift gör det möjligt att scanna den. Scanna kan även vara ett smart sätt att gå från en desktop-vy in i din mobil för att ta “resan” vidare. Och sätter du spårbara länkar som är specifika för varje material så kan du enkelt också följa upp varifrån trafiken kom. Det gör det lättare att följa upp vad som fungerar eller inte.

Mer flexibilitet när du skapar QR-koden direkt i InDesign

Att skapa sina QR-koder kan man enkelt göra direkt i designprogrammet InDesign när du tex ska fixa din annons eller din PDF. Det finns också gratistjänster på nätet. I InDesign finns mer fexibilitet med att skapa den färg du vill ha och du kan snabbt byta din webblänk (URL) direkt i programmet. Vi berättar här nere hur du gör.

En riktigt stor QR-kod blev en dråplig historia

Vi fick ett akut uppdrag från en kund i Danmark som skickade ett Word-dokument med massor av text med uppmaningen om att hjälpa hen att lägga in detta i deras mall och sedan skicka tillbaka. De skulle ha det på en mässa.

Vi la in det i mallen uppdelat i lite snygga textblock med små grafiska element för att göra det mer lättläst och skapade QR-koden som mallen föreskriver som ledde till hemsidan. Iväg med den och allt var frid och fröjd.

Kunden återkommer sen nästa dag det visar sig då att det inte var ett A4-blad utan en hel vägg som skulle tryckas. Nu var det bråttom och det fanns ingen tid fanns att justera innehållet ännu mer än vi redan gjort. Vilket vi som kommunikatörer kanske velat göra – för mässväggar med massor av text kanske inte är helt optimalt. Vi fick senare se bilder på mässväggen in action. Där satt då såklart även en gigantisk QR-kod som syntes lång väg. Hela 20×20 cm. Men kunden var supernöjd och vi fick oss ett gott skratt om hur saker kan bli när det inte är tydligt vad syftet är och det blir bråttom.

Guide steg för steg – skapa din QR-kod direkt i InDesign

Men hur gör man då, oavsett storlek? Albin skrev ihop 7 steg för att fixa dina QR-koder snabbt och enkelt i InDesign – på så sätt kan du koppla ihop exempelvis fysiskt marknadsmaterial till de digitala varianterna.

  1. Öppna InDesign och öppna ditt valda format.
  2. I dokumentet, tryck snabbkommando F (jo, tack – bjuder på den!) eller välj Rektangelram i menyn.
  3. Med Rektangelramen markerad – högerklicka och välj “Generera QR-kod”.
  4. Välj rätt typ! För att skicka vidare användaren till en webb – Välj Webblänk.
  5. Skriv in innehåll – För webblänk, exempelvis https://tribelounge.se
  6. Snygga till QR-koden! I “Färg” menyn, välj din favvofärg!
  7. Klart! Du har nu fixat din egna QR-kod som vem som helst kan scanna med sin smartphones kamera.

Jag hjälper dig skapa smart, snygg och relevant kommunikation!

Anna Pojen, konsult i kommunikation på The Tribe Lounge.Använder du dina digitala resurser, ditt säljmaterial och ditt varumärke optimalt? Tillsammans med dig hjälper jag och vårt team i The Tribe Lounge dig att förstärka din affär och hitta just de delar som kan leda till att dina köpares kundresa landar i att de väljer dig och känner sig nöjda med sitt val.

Ta kontakt med mig, Anna så lyssnar jag in och kan ge råd och se vad vi kan göra för just dig! 070-658 55 53, eller maila mig med knappen här.

Maila Anna!

Fakta om QR-koder

Namnet kommer från engelskans Quick Respons och är en patenterad och namnskyddad standard för tvådimensionella koder för optisk läsning. Den utvecklades av det japanska företaget Denso 1994 för att lösa EAN-kodens begränsningar (källa Wikipedia).