Kan mitt företag ha en personprofil på Facebook?

Vi fick frågan för en tid sedan om det inte var bättre att skapa en personlig profil för företaget än en företagssida på Facebook? Vi tipsar om hur du bör tänka.

Skulle man inte kunna ”lura” Facebooks algoritmer om hur innehåll från företagssidor visas, så att man fick bättre engagemang, om man hade en profil istället? Och med en profil för företaget, då skulle ju företaget kunna gå med i grupper och delta i diskussioner som företaget? Vore inte det bra?

Nej, nej och nej. Är det ett företag som ska delta på Facebook, då ska du ha en företagssida, inte en profil. Det finns flera skäl till detta. Vi tänkte lista de vi tycker är de viktigaste orsakerna.

Därför ska du ha en företagssida och inte profil för företaget på Facebook

  1. En profil på Facebook är för en person och reglerna för Facebook är tydliga: personliga profiler är för individer. Läs om reglerna för profiler här.
  2. Facebook har skapat olika typer av sidor för företag och adderar där funktionalitet som hjälper olika typer av företag att informera, sälja, marknadsföra.
  3. Genom brott mot Facebooks regler kan din profil komma att tas bort, och med den hela din upparbetade målgrupp.
  4. Du kan inte annonsera en profil med Facebooks plattform för att bygga upp din följarbas (eller för att få vänner) genom annonsering eller marknadsföra dina inlägg för mer räckvidd och engagemang. Det kan du däremot göra med en sida. Här hittar du Facebooks policies för annonsering.
  5. Att gå med i grupper under en profil med företagets namn är inte heller lämpligt. Grupper är framtagna för att personer med gemensamma intressen, mål och åsikter kan samlas och dela kunskap, information och sin passion för något. Gå därför med i de grupper som ditt företag är intresserad av som dig själv. Rådet här är att lyssna mer än prata, vara mer passiv än aktiv och att alltid vara transparent med vart du jobbar och med vad/i vilken roll om du deltar i konversationen. Du kan däremot skapa egna grupper, som ditt företag, och därefter koppla dem till dina sidor.
  6. Det kan slutligen (förmodligen) upplevas som påfluget att få vänförfrågningar av ett företag.

Det finns inga genvägar på Facebook

Som företag finns tyvärr inga genvägar som håller i längden. Det är uthållighet, lyhördhet, transparens och värdefullt innehåll som långsiktigt hjälper dig att skapa en bra närvaro på Facebook, liksom i andra sociala medier. Så skapa en sida, jobba med den och ge din målgrupp något den behöver. Har du resurser och mycket expertis att dela med dig av kan du starta en grupp och knyta den till din sida. Det är ett mycket bra sätt att skapa engagemang. Brasklappen här är: har du inte tid att vara närvarande och driva gruppen, starta den inte. Grupper kräver tid och engagemang även från dig och ditt företag.

Har du något att tillägga? Eller du kanske inte håller med? Dela gärna med dig i kommentarerna.

Vill du ha kontakt med oss, kanske behöver du hjälp med er Facebooksida? Hör av dig på info@tribelounge.se eller slå en signal.