Fixa din företagsprofil på Google – fredagsbubbel och tips från Triben

Fredag igen och vi passar på att bubbla upp ett Google-tips till ytan. Visst har du kontroll över ditt företags närvaro i Google sök och Maps? Om inte kan du begära kontrollen, och uppdatera ditt företag!

Google My Business – därför ska du använda det

Många (företag) tänker (kanske?) framför allt på Google-annonsering och på vilken sida och plats de hamnar på i sökresultaten när Google kommer på tal. Vi tycker att även Google My Business borde upp mer på agendan. Där påverkar du nämligen själv väldigt mycket av vad som visas om ditt företag i Googles sökresultat och i Google Maps.

Det kommer ständigt nya uppdateringar i Google My Business – som är det verktyg du använder för att strukturera och hantera ditt företags plats(er) och all information. Till skillnad från din egen hemsida så kan även andra påverka och komplettera informationen här.

Ett av de senaste tillskotten i den information du kan addera är att skapa ett @namn även i Google, likt du länge gjort på Facebook och Instagram till exempel. Google säger att det ska hjälpa användare och besökare att hitta ditt företag på nätet om den här läggs till, hur är de inte riktigt lika tydliga med. Vårt tips är att använda ditt företagsnamn eller samma som du använder i andra sociala kanaler. Vi heter @thetribelounge.

Generellt sett så är vårt råd att addera alla möjligheter som finns, så länge det är relevant såklart. Även om det står att det är en BETA-funktion så kör på. De allra flesta brukar sen övergå i standard.

Fyra huvudsakliga informationskällor påverkar det som visas i dina företagsuppgifter på Google (källa Google)

  1. Du: Information du har lagt till om ditt företag. Du kan lägga till, ändra och ta bort informationen så att du håller kunderna uppdaterade och visar upp dina produkter och tjänster. Lär dig att hantera dina företagsuppgifter.
  2. Din webbplats: Information från ditt företags officiella webbplats.
  3. Användare: Information från människor som använder Googles tjänster. Google får en mängd information om företag från sina användare. Dina företagsuppgifter uppdateras när någon vidtar en åtgärd, t.ex. lämnar en recension, lägger upp ett foto eller rapporterar om ett problem. Den här användargenererade informationen innefattar recensioner, populära tider och foton.
  4. Tredjepartskällor: Information från andra platser på nätet. Om Google hittar information om ditt företag som kan vara till hjälp för kunderna, kan informationen läggas till i dina företagsuppgifter. Sådan information kan vara länkar till profiler i sociala medier, restaurangmenyer, bekvämligheter på hotell eller tillgänglighet för bokningar/biljetter.

Länktips om Google My Business

Kolla igenom Googles meddelanden om uppdateringar i Google My Business.

Kom igång och fler hjälpavsnitt från Google My Business.

Här hittar du Google My Business och uppdateringen av @namnet