Del 1: Vad gör en kommunikatör?

Som student fick jag ofta frågan, ”men Albin, vad kommer du att bli?” och till en början var det inte helt lätt att svara på. Bitarna av mitt framtida yrke började dock falla på plats i takt med att min trave med studentlitteratur blev allt högre. Jag skulle bli kommunikatör. Genast då blev det enklare att beskriva för folk “vad jag skulle bli” – när jag faktiskt visste vad jag utbildade mig till. 

 

Fem grundpelare inom arbetet som kommunikatör:

  • Genomförande

En kommunikatör hjälper till att genomföra projekt och på så sätt vara den drivande kraften i processen. Att identifiera kärnan och få fram budskapet till den valda målgruppen på optimalt vis. En kommunikatörs genomförande egenskaper är en tillgång när inte er kompetens eller tid räcker till.

Exempelvis kan det handla om att inneha den drivande rollen i företagsutveckling eller identitetsskapande.

  • ”Ditt bollplank”

Står ni och stampar på samma ställe med ert kommunikationsarbetet? Då kan kommunikatörens kompetens hjälpa er genom att vara ert bollplank. Med ständig uppdatering inom kommunikationsbranschen, försöker kommunikatören ständigt se nya och kreativa infallsvinklar på hur er kommunikation skulle kunna göras annorlunda och förbättras.

Kommunikatören är realistisk i sin analys och kommer få ert kommunikationsarbete att hålla sig inom de ramar och begränsningar som er verksamhet har. Att kommunicera ut ett budskap som er verksamhet kan stå bakom till 100 %.

  • Koncept

Den röda tråden… Det är svårt att hitta en identitet som företag, något som känns genuint och tillförlitligt. En kommunikatör arbetar för att skapa ett hållbart koncept, vilket skapar goda förutsättningar för er affärsidé. Identitetsskapande sker i allt från formspråk till vilken riktning ni bör ha i er budskapsformulering.

  •  Strategiarbete

Skapa strategier för hur er verksamhet ska få en långsiktig och god kommunikation – Inte en helt lätt sak att handskas med. Vilka kanaler ska ni använda, hur ska ni använda dom och har ni resurser till det? Frågor som dessa kan en kommunikatör svara på genom kompetens och analysarbete. Grunden till en god kommunikation är en principfast och hållbar strategi.

  • Bonus – våga anpassa och improvisera!

Oavsett hur många planer och strategier som sätts så finns alltid verkligheten där. Var lyhörd, häng med och anpassa efter vad som händer i verksamheten, i branschen eller i omvärlden. Ibland får du trycka på stopp, ibland på gas. Ibland kanske till och med göra fullt rattomslag med nya budskap eller content. Med en trygg grund i allt ovan känns det här inte så läskigt. Ni vet hela tiden vad era mål är och kommer att nå dit. Men anpassar ni er inte då är risken större att antingen köra i diket, eller helt klart att bli omkörd av alla andra.

Dessa punkter kan knytas till affären och medarbetaren, oavsett om ni säljer varor och tjänster eller engagemang i en organisation. Om ni inte kan svara på hur ni ska optimera ert content och få fram det ni erbjuder, hur ni ska förmedla det och till vilka – finns kommunikatören där för er.

En sak som i alla fall  känns bekväm numera, är att jag kan svara på vad jag gör som kommunikatör. Jag hoppas att du också kan göra det nu? Ställ gärna fler frågor till oss i kommentarerna, om vad vi gör eller annat!

Var detta intressant? Läs del 2 i vår bloggserie om vad vi gör i yrket som kommunikatör direkt! Del 2 hittar du här