Har ni någonsin varit på en fest där det inte finns någon musik? Jo, det är ungefär lika kul som att besöka en webbsida utan affärsdrivande innehåll, content marketing.
Det är det innehåll som direkt bidrar till att uppnå dina affärsmål. Det kan vara allt från information om dina produkter och tjänster till blogginlägg om hur du skiljer dig från konkurrenterna. Försök tänka utanför boxen och var kreativ - använd videos, bilder och interaktiva element för att fånga besökares uppmärksamhet.
Vi sätter det i lite kontext och för att göra det lite mer personligt; tänk er att en liten kaffebutik har den godaste koppen kaffe ni någonsin har smakat, men ingen information om vad de har att erbjuda mer. Skulle ni verkligen gå tillbaka dit om du var hungrig? Tja, det är ungefär samma sak när det gäller webbsidor. Webbsidor utan innehåll kommer inte driva affären.
Ditt företags webbsida är ofta den första punkten för kontakt med din målgrupp, så det är viktigt att du sätter din bästa fot framåt. Innehåll som är affärsdrivande kommer att hjälpa till att ge besökare en inblick i vad du har att erbjuda och vad du står för. Det är lite som att ha en riktigt vass spellista på den där festen som jag nämnde ovan - den kommer att locka till sig personer till dansgolvet och det kommer få folk att stanna kvar.
Låt oss säga att du är produktägare av en webbshop för inredning och du säljer till företag – alltså B2B (business-to-business).
Då är det viktigt att ha klart:
- definierade och tydliga produktbeskrivningar
- prislistor (möjligen bakom partnersvägg)
- och bilder som visar varje produkt i detalj.
Du kan också lägga till information om din filosofi och vad som gör dig unik jämfört med konkurrenterna.
Ett annat sätt att skilja dig från mängden är att lägga till en bloggsektion där du delar tips och idéer för hur dina produkter kan förenkla och hjälpa dina potentiella kunder i deras vardag. Det kommer hjälpa dem att förstå!
Och visste ni att webbplatser med bloggar får hela 55 % mer trafik än de utan?
Det är såklart olika vad som passar jus er att mäta och förlja upp. Här kommer tre generella KPI:er du kan börja med för att komma igång:
Exempelvis delar eller kommenterar ditt innehåll.
Exempelvis laddar ner ett dokument eller fyller i ett formulär på din hemsida.
Exempelvis stannar länge på hemsidan och läser flera inlägg eller nyheter.
Vi finns här för dig och din verksamhet, vi har skickliga textkonstnärer och designers som hjälper er att ta fram affärsdrivande innehåll till just ert ändamål.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se