Om en kritisk debatt pyrt i era sociala mediers kommentarsfält utan att du vet om det kan din första arbetsuppgift krishantering när du utvilad glider in på kontoret vid semesterns slut. Sociala medier tar helt enkelt inte ledigt. Det här behöver du som har företagskonton tänka på. Missa inte möjligheter och undvik kriser med vår checklista för sociala medier – eller SoMe som vi också kallar dem.
Vi får många frågor om vad man ska tänka på kring SoMe. Oavsett funderingar kan många problem undvikas genom att vara förutseende – och samtidigt skapas potential till nya affärer. Vem vill du köpa tjänster och produkter från – den som glatt svarar på ditt meddelande även en varm dag i juli, eller den som återkommer veckor senare?
1. Vilka har access till företagskontona? Jobbar alla kvar i företaget och har gamla leverantörer fortfarande access? Har minst två personer tillgång? (Ibland hör kunder från förr av sig och undrar om vi kan hjälpa dem komma åt sina konton).
2. Byt lösenord på konton där ni har en gemensam inloggning, som till exempel på Instagram, innan första personen går på ledighet. Spara lösenorden säkert, gärna i en lösenords-app eller annat system (vi använder till exempel en app som heter Keeper).
3. Stämmer telefonnummer och e-post – och framför allt: kommer det vara någon som svarar?
4. Använder ni automatiska svar på Messenger eller andra kanaler där funktionen finns?
5. Var ärlig med hur snabbt du kommer svara. Skriv ut i kanalen om man bara kan räkna med svar mellan kl. 8.00 och 9.00 på vardagar till exempel.
6. Addera Linktree eller likande på Instagram. (Läs ett inlägg om hur du skapar ett Linktree).
7. Håll det gärna lite mer generellt men fortfarande värdefullt under sommaren. Bygger posterna på sol och värme och sommaren blir kall och regnig – ja då blir det tydligt att ni inte är närvarande.
8. Använd automatisk postning med förberedda poster. Det kan du ofta göra direkt i plattformarna eller i så kallade ”dashboards” som till exempel Hootsuite eller liknande. Vissa kostar mycket pengar, andra är gratis. Men börja inte med detta dagarna innan – det tar tid att lära sig en ny plattform.
9. Se till att någon på företaget ansvarar för att ha mediebevakning och har koll på planerade kampanjer och inlägg för att se att de inte är olämpliga.
10. Var inte rädd för att ta bort poster som ”blev fel” i tiden eller där du inte blev nöjd. Ingen kommer fundera på ”vart tog den där posten vägen?”
11. Har ni bemanning på plats? Passa på att ge er in i diskussionen i ämnen som är relevanta för er. Då ligger du steget före konkurrenterna om de är på Mallis och dricker drinkar!
12. Börja följa konton som är intressanta för er och följ inte bara tills ett konto följer tillbaka. Det skapar inget värde. Konversera i stället med dem du följer. Kanske kan du ställa en fråga eller besvara någon annans funderingar? Bonustips: att man inte ska följa fler än vad som följer en själv är gammalt tänk.
13. Passa på att prova lite nytt också under sommaren. Kanske är det dags att börja med Reels på Instagram eller blädderbara ”slideshows” i form av dokument på LinkedIn? Gör en enkel plan på tre ämnen och starta med något ämne där du känner dig trygg.
14. Börja tagga! Hashtags är idag självklart och något man nästan förväntar sig. Lägg en # före ordet utan mellanslag, till exempel #socialamedier. Personer eller konton du tror kan bidra med kunskap i konversationer kan du tagga genom att använda ett @ innan kontots namn, till exempel @thetribelounge.
Tycker du listan var värdefull? Skriv ut den, dela den, älska den!
Vi kan hjälpa till med en analys av läget, fixa feeden eller ha koll på posternas kommentarer. Vi har bemanning hela sommaren medan vi turas om att gå barfota i gräset. Min egen sommarfavorit är Instagram. Jag har 37 (blev själv förvånad!) ”mappar” där jag flitigt sparar allt från inspiration, recept och tips för träning.
Kontakta ossTrevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.
Kolla in guiderStor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.
Gå till bloggenMinut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.
Se korta videorGenom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.
Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!
Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se