2024-04-08

Marknadsföring med retainer vs projekt: När ska jag välja vad?

Du har säkert hört begreppen förut: retainer, Maketing as a service, projekt. Vi reder ut begreppen och tar även upp The Big Question: hur mycket pengar man bör lägga på marknadsföring?

Alla företag behöver marknadsföring. I vilken omfattning beror helt på i vilken situation ert företag befinner sig i. Vilka mål ni har, vilken budget som finns och hur konkurrensen ser ut. Så hur ska man tänka kring marknadsföringen egentligen? Hur vet man hur mycket pengar som ska satsas? Här hoppas vi kunna ge några svar som kan hjälpa dig fatta rätt beslut.

Så mycket ska du investera på marknadsföring

En väldigt generell riktlinje är att ett företag bör lägga någonstans mellan 3–10% av sin budget på marknadsföring och kommunikation. Vissa brancher behöver lägga avsevärt mycket mer än så. Dessutom kan det ju skilja sig från år till år. Här är några faktorer som kan vara bra att ta in i beräkningen:

  • Vilken bransch verkar ni inom? Hur ser konkurrensen ut?
  • Vilken är er målgrupp? Hur ställer sig målgruppen till det ni säljer?
  • Vad har ni för affärsmål och hur ser affärsplanen ut? Snabb tillväxt? Etablering utanför Sverige?
  • Hur länge har företaget funnits? Vad har företaget för historia – och var står företaget i nuläget?

Det är ett urval av frågor som vi tycker är relevanta för att kunna avgöra hur mycket pengar ni bör öronmärka till marknadsföring.

Vad är en retainer?

En retainer är en sorts abonnemang på tjänster. Det kan även kallas för Marketing-as-a-service, förkortning MaaS. Du betalar en summa varje månad för att få hjälp med ditt företags marknadsföring. Ofta får du då tillgång till en kommunikationsbyrås olika kompetenser: design, copywriting, strategi eller sociala medier.  

Vad är projekt?

Ett projekt är det vanligaste sättet att anlita en byrå på. Då arbetar ni under en tidsbestämd period med en bestämd uppgift. Det kan vara en ny hemsida, en marknadsföringskampanj eller framtagande av en kommunikationsstrategi.

Fördelar med att ha en löpande retainer

  • Spetskompetens utan att anställa. Det är långt ifrån alla företag som har tillräckligt med arbete för att sysselsätta en copywriter eller en social media manager på fulltid. Det kan dessutom vara väldigt svårt att få tag i riktigt duktiga personer på 25% eller 50%. Med en retainer får du kompetenser du behöver – direkt när du behöver den.
  • Kontinuitet. En retainer låter dig som kund ha regelbunden tillgång till byråns tjänster, vilket hjälper dig att bygga och bibehålla en konsekvent varumärkes- och budskapsprofil över tid.
  • Bättre pris. Genom att du binder upp det på en 6, 12 eller 24 månaders-avtal kommer priset sjunka jämfört med samma projekt men med projekt-avtal.
  • Effektivitet. Med en retainer på plats kan byrån och kunden etablera ett arbetsförhållande och byrån skapa sig en förståelse för kundens behov, vilket kan göra processen att genomföra kommunikationsstrategier och taktiker mer effektiv.
  • Förutsägbarhet. En retainer ger möjlighet till långsiktig planering av kommunikationsstrategier och tillhörande insatser, vilket ger dig bättre kontroll över budgeten.
  • Proaktivitet. En kommunikationsbyrå på retainer kan ligga steget före dina behov och identifiera möjligheter som du kanske inte var medveten om fanns eller behövdes.
  • Snabb hjälp: Du har alltid din byrå tillgänglig och för dina behov.

 

Fördelar med att jobba på projekt-basis

  • Punktinsatser. Om du arbetar med en specifik engångskampanj, ska göra en ny hemsida, eller genomföra en förstudie är ett projekt det perfekta sättet att arbeta med en byrå. Det är tydligt när projektet kan anses vara klart och det är fullt möjligt att sätta en tidsplan för denna typ av uppdrag.
  • Flexibilitet. Att arbeta på projekt-basis möjliggör att du kan ta hjälp precis när du behöver det, och avsluta samarbetet när du är nöjd och känner att arbetet är klart, eller inom en förbestämd tidsperiod. Detta kan vara särskilt användbart om du har väldigt varierande kommunikationsbehov
  • Testa ett nytt samarbete. Om det är förstagången du arbetar med en byrå är det ett gott råd att starta med ett projekt. Då får du möjligheten att känna om ni matchar och om byrån kan leverera det som lovas.
  • Liten budget. Har ni en tight budget är projekt den enda form som fungerar.

 

Då ska du välja ett löpande retainer-avtal

Om ditt företag behöver hjälp med olika delar av marknadsföringen under en tid framöver är retainer ett perfekt upplägg. Det kan också vara lämpligt om du behöver hjälp med en specifik del av marknadsföringen– men inte vill eller kan anställa en person på heltid.

En retainer passar även bra om du vill öka din närvaro på sociala medier eller vill publicera mer frekvent innehåll på er hemsida. Många byråer har duktiga skribenter som är vana att effektivt författa artiklar, pressmeddelanden eller Instagram-inlägg som ligger i linje med en bestämd strategi.

Då ska du välja att arbeta på projekt-basis

Ska ditt företag göra en hemsida, ta fram en marknadsanalys, eller göra en annan väldigt tidsbegränsad insats är det smart att välja ettavtal på projektbasis.

Om ert företag ännu inte satt sin affärsplan och inte har några definierade mål passar projekt bättre.

Behöver du en partner att bolla idéer med?

Sitter du som ensam marknadsförare, eller bara behöver en bollplank ändå, finns vi på Tribe Lounge här för dig. Kontakta oss och berätta vad du funderar på!

Kontakta oss

Nyfiken på mer kunskap?

En guide om hur du gör din webb affärsdrivande.
Guider & lathundar

Trevliga och lättöverskådliga guider för effektiv och riktigt vass kommunikation.

Kolla in guider
Kommunikationsbloggen

Stor kunskapsbank med smarta tips, inspiration och aktuella djupdykningar inom kommunikation.

Gå till bloggen
Korta videor med tips

Minut-korta videor med tips om allt från PowerPoint till copywriting och design. Vi kallar dem Tips från Triben.

Se korta videor

Undrar du över något?

Genom att boka en gratis konsultation, utan några som helst bindningar, får du ärlig och rak rådgivning.

Ta nästa steg i ditt bolag genom kommunikation!

Fyll i formuläret eller kontakta oss på:
hello@tribelounge.se

Skicka en förfrågan

Vad vill du ha hjälp med?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.