5 smarta steg till hållbart innehåll i sociala medier!

Hur hållbart är ditt företags närvaro i sociala medier?

När man kämpar med  sociala medier oavsett plattform utan att nå hela vägen fram kan det såklart bero på många saker. Men centralt är alltid att innehållet ska vara relevant. En innehållsstrategi är något som alla kan använda sig av för att förenkla, förtydliga och därefter utvärdera det innehåll som skapas och läggs ut på sociala medier. Att ha en bra strategi för ert innehåll kommer gynna ert företag i det långa loppet både gällande produktion, kreativitet och tydlighet.

Content marketing, innehållsstrategi, storytelling, marknadsplan….

Ibland snurrar allt i huvudet och begreppen är många. Därför delar vi våra 5 viktigaste steg här nere, för att du ska komma sätta igång arbetet med en hållbar innehållsstrategi. Den är enkel och kort så det ska vara lätt att komma igång. Tiden vill du ju lägga på innehållet och att bygga er story – inte på själva strategin. Känner du att ni kanske inte har rätt kompetens och resurser för att ta fram den själva även om viljan finns där, då kan vi på The Tribe Lounge hjälpa er i rätt riktning.

Våra 5 steg till en hållbar innehållsstrategi:

  • Varför ska ni vara i sociala medier?

Målet med publicering av innehåll ska vara klart och tydligt eftersom det sätter prägeln på strategin. Vad är ert varför? Det vill säga vad ärt det ni vill uppnå med er närvaro? Är det att sälja mer av era produkter, utöka ert nätverk, diskutera ett ämne eller är att få uppmärksamhet för ert varumärke? Genom att klargöra det här blir målet tydligare vilket gör det enklare att producera relevant och intressant innehåll.

  • Vilka vill ni nå och vart finns er målgrupp?

Dags att skapa en persona! Vilka är det som är er målgrupp och vart finns de? Om ni exempelvis säljer motordelar till traktorer bör ni inte rikta in er mot barnfamiljen i Stockholms innerstad, utan istället försöka fånga intresset hos personer på landsbygden som arbetar inom lantbruk. Att skapa en eller flera persona kan hjälpa er att förstå personers behov och därefter utformandet av ert innehåll.

  • Vilket innehåll är relevant för er målgrupp?

Grunden i innehållet är att skapa relevant innehåll för just er målgrupp. Och att det skapar värde för dem. Men tänk på att ni inte kan eller bör göra allt. För du kommer troligen upptäcka att ni faktiskt har mycket innehåll. Kostnadseffektivt och bra innehåll kräver lite tankeverksamhet. Här kommer ert förarbete med ert Varför och målsättning med närvaron i sociala medier väl till pass.

  • Välj kanal: vilka sociala medier ska just ni vara med på?

Här kommer ni återigen behöva gå tillbaka och lita på att ni gjort ett gediget förarbete, denna gång utifrån målgruppsanalys. För baserat på era persona och vad ni kommit fram till där, kommer ni inse att de finns på OLIKA sociala plattformar. Du behöver inte vara på alla och du kan börja med en och utöka senare.

  • Anpassa innehåll och tonalitet till kanalen

Och när ni väl valt ut era sociala kanaler, anpassa ert innehåll. Ibland kanske du inte hinner eller du kanske måste ha samma bild på tre olika kanaler av olika skäl. Försök då ändå att anpassa texten till respektive kanal. Instagram kräver kortare texter än exempelvis en post på LinkedIn. Du kan publicera innehållet i respektive kanal samtidigt – men ofta är det inte smart för användarna är inte där på exakt samma tidpunkt. På Facebook kanske kl 9 på kvällen är smartast, medan LinkedIn är bättre kl 10 på förmiddagen.  Ofta har personerna som vill ta del av er information och kanske till och med beundrar er valt att följa er på flera av era sociala kanaler.

Hör av dig till mig, Albin på 076-166 62 58 eller maila mig om ni behöver veta mer.

Maila Albin!

Känns det som en djungel?

Vi på The Tribe Lounge kan hjälpa er med att nå igenom bruset (vi har ju ett blogginlägg kring detta – läs det här!) med hållbart innehåll.